Działalność naukowa

Jestem wykładowcą na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Prowadzę pracownię telewizyjną i radiową na studiach licencjackich i magisterskich.

Mój dorobek naukowy

Wybrane prace i materiały mojego autorstwa.

Streszczenie: Kluczowym problemem badawczym tego opracowania jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Poznańskie Radio oraz Rozgłośnia Polska Ra-dia Wolna Europa relacjonowały wydarzenia, które miały miejsce na ulicach Poznania w czerwcu 1956 roku. Zamiarem autora było wykazanie różnic w interpretacji tych samych wydarzeń, które podyktowane zostały punktami widzenia, zdeterminowanymi poprzez uwarunkowania polityczne. W 1956 roku Poznańska Rozgłośnia Polskiego Radia pełniła rolę propagandowej stacji, nadzorowanej przez władzę komunistyczną, podczas gdy nadająca z Monachium Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa, finansowana przez Kongres Stanów Zjednoczonych Ameryki, mimo swojej wyraźnej, politycznej linii programowej zachowywała standardy obiektywnego informowania słuchaczy. Zdaniem autora RWE jako rozgłośnia „substytucyjna”, relacjonując te wydarzenia, przejęła faktyczną rolę informacyjną krajowej rozgłośni regionalnej, której ta nie mogła pełnić.

Artykuły o mnie

Opracowania związane ze mną.

Opublikowana w Wydawnictwie WAB powieść Ryszarda Ćwirleja Ręczna robota została włączona do „Mrocznej serii”1, w której między innymi ukazały się popularne kryminały Marka Krajewskiego: Widma w mieście Breslau; Festung Breslau; Dżuma w Breslau. Notka na czwartej stronie okładki obiecuje zajmującą lekturę, pełną niespodziewanych zwrotów akcji, ale także za-bawne (z perspektywy czasu) obrazy absurdalnej rzeczywistości w czasach PRL -u

Wolfgang Brylla, Powieść milicyjna – reaktywacja

Ćwirlej akcje swoich wielkopolskich kryminałów neomilicyjnych osadza w realiach upadającego systemu PRL-u lat 80., kiedy solidarnościowy duch zawładnął polskim społeczeństwem, a lud pragnął nowego, lepszego oblicza władzy. Ćwirlej nie koncen- truje się tylko i wyłącznie na Poznaniu jako tym hardboiledowym wielkomiejskim konglomeracie zbrodni i morderstw21, ale przesuwa zabójstwa też na prowincję: do Grodziska Wlkp., Jarocina czy innych podpoznańskich miejscowości i wsi. Zbrodnia Ćwirleja jest zbrodnią ogólną, chociaż powiązaną z metropolią. Może się ona wyda- rzyć wszędzie i zawsze, przestępcami niekoniecznie muszą być osoby z podziemia, z tak zwanej „prywatnej inicjatywy”22, cinkciarze, bimbrownicy czy inteligenci, jak chciała klasyczna powieść milicyjna. Różnorodność proweniencji zbrodniarzy prowadzi do różnorodności przestrzeni zbrodni i na odwrót, koło się zamyka. Ćwirlej zdecydował się oprócz tego na bardzo ciekawy ruch graniczący z Bachtinowskim chronotopem. Jego przestrzenie przestępstw i przestrzenie śledztwa zależne są od reguły czasowości.

Przedwojenne biurko Ryszarda Ćwirleja

W Cerekwicy, małej wsi w powiecie poznańskim, powstają znane losy milicjantów z Poznania. To tam, w przestronnym pokoju pisze Ryszard Ćwirlej, autor kryminałów retro i rozgrywających się w PRL. Gabinet autora znajduje się na piętrze domu. Po wejściu od razu w oczy rzuca się ogromne, stare biurko. – To najważniejszy mebel we wnętrzu pisarza. To biurko znalazłem sobie sam na jakimś portalu internetowym, chyba na Allegro. Jest ono bardzo stare, przedwojenne. Kiedy je kupiłem, było w beznadziejnym stanie, bardzo zniszczone.

Zaczęło się od zabicia pijanego żołnierza, a potem...

Cofamy się o cztery lata, jest rok 2015, wrzesień. W Polsce zbliżają się wybory parlamentarne, w powietrzu czuć zapach, a może nawet smrodek „dobrej zmiany”. Europą wstrząsa kryzys z uchodźcami, płynącymi szerokimi rzekami do najbogatszych krajów Unii Europejskiej. Handlarze żywym towarem uprawiają swój niecny proceder i nie wahają się mordować, gdy, według nich, trzeba tak zrobić. A i organizatorzy planowanego w Poznaniu zamachu nie cofają się przed niczym. Tak wygląda polityczne, społeczne oraz kryminalne tło najnowszej powieści Ryszarda Ćwirleja „Ostra jazda”. Daje jej mocnego kopa, dzięki któremu książka nabiera soczystej autentyczności, a nie przypomina ckliwej bajeczki wymyślonej przy biurku przez kogoś, komu wydaje się, że zna życie i świat.

Wrocław: Dwie nagrody dla Ryszarda Ćwirleja, poznańskiego twórcy kryminałów

Prestiżową nagrodę Wielkiego Kalibru otrzymał na 15. Międzynarodowym Festiwalu Kryminałów we Wrocławiu poznański pisarz Ryszard Ćwirlej.

Uhonorowano go również Nagrodą Czytelników Wielkiego Kalibru. Sukces przyniosła mu opublikowana przez wydawnictwo Czwarta Strona książka „Tylko umarli wiedzą”.

Ryszard Ćwirlej ukończył socjologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Pracował jako dziennikarz TVP Katowice i TVP Poznań. Był m.in. szefem redakcji Teleskopu. Był także członkiem zarządu Radia Merkury do spraw programowych. Aktualnie jest wykładowcą Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Krytycy uznają Ćwirleja za twórcę nowego gatunku literackiego „kryminału neomilicyjnego”.