O mnie

Przez krytyków uznawany jestem za twórcę nowego podgatunku literackiego – „kryminału neomilicyjnego”.

Na podstawie mojej powieści „Ręczna robota” napisałem 75–cio odcinkowy serial słuchowiskowy, zrealizowany przez Teatr Polskiego Radia dla radiowej Jedynki. 

W 2015 roku moja powieść „Błyskawiczna wypłata” otrzymała nagrodę Kryminalnej Piły dla najlepszej miejskiej powieści kryminalnej 2014 roku.

Na Międzynarodowym Festiwalu Kryminału we Wrocławiu pięciokrotnie moje powieści  były nominowane do nagrody ”Wielkiego Kalibru”.

W 2017 książka „ Milczenie jest srebrem” otrzymała nagrodę Czytelników Wielkiego Kalibru a w 2018 powieść „Tylko umarli wiedzą” nagrodzono podwójnie, nagrodą Wielkiego Kalibru przyznawaną przez jurorów oraz nagrodą Czytelników Wielkiego Kalibru.

About me

He is considered by critics to be the creator of a new literary genre – “neomilic crime fiction“.

Based on his own novel “Manual Work” he wrote a 75-episode radio series, produced by the Polish Radio Theater for Radio One. In 2015, his novel “Instant Payment” received the Criminal Saw award for the best urban crime novel of 2014.

Ryszard Ćwirlej’s novels have been nominated for the “Grand Caliber” award five times at the International Crime Festival in Wrocław.

In 2017, the book ‘Silence is Silver’ received the Grand Caliber Readers ‘award and in 2018 the novel’ Only dead knowledge ‘was awarded twice, the Grand Caliber Prize awarded by the jury and the Grand Caliber Readers’ Award.

Wywiady / media

Ryszard Ćwirlej: Przypadek jest motorem dziejów

Kryminał traktuję jak literaturę rozrywkową, a nie taką, która stara się być drogowskazem dla ludzi, mówi im, jak powinni żyć i jak przyzwoicie się zachować – mówi w rozmowie z rp.pl, Ryszard Ćwirlej. Autor powieści kryminalnych powróci już 5 czerwca z książką pt. „Ostra jazda”.
 

Stephenie Meyer w „Zmierzchu” pisała: „Śmierć jest łatwa, prosta, życie jest trudniejsze”. Jak te słowa pasują do autora kryminałów?

Ryszard Ćwirlej: Śmierć jako granica, którą każdy musi przejść, zwyczajna, powszednia i cicha – to ta, z którą mamy do czynienia na co dzień. Śmierć transcendentalna, której nie sposób ogarnąć rozumem, ale dająca nadzieję – taką przedstawiają nam religie. Śmierć odarta z godności i niemająca w sobie nic z majestatu, brudna, bolesna, często brutalna – to śmierć z powieści kryminalnych.

Ćwirlej na ostro - Ostra jazda - recenzja.

Kilkoro zróżnicowanych, ale równoprawnych bohaterów, parę równolegle prowadzonych wątków, spora dawka humoru sytuacyjnego i potoczysty język – to składowe wypracowanej przez Ryszarda Ćwirleja recepty na dobry kryminał. Sprawdza się ona znakomicie także w “Ostrej jeździe”, najnowszej powieści wielkopolskiego pisarza.

Tym razem autor połączył formułę kryminału z elementami politycznego dreszczowca. Osadził akcję w samym środku kampanii wyborczej do parlamentu jakże pamiętnego 2015 roku. Intrydze kryminalnej zatem towarzyszy atmosfera zażartej walki o przejęcie władzy w Polsce.

Historia zaczyna się od mocnego uderzenia – w drodze na poligon wojskowy w Biedrusku zostaje zastrzelony sierżant Sławomir Matejuk, a z magazynów armii ginie dziesięć skrzyń trotylu.

 

RADIO

Fragmenty powieści i wywiad radiowy ze mną. Zapraszam do słuchania.